Badania w ciąży - Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Czy USG w ciąży jest szkodliwe dla dziecka?

Lekarze wykonujący badanie USG ciężarnej często spotykają się z pytaniem - czy to nie zaszkodzi mojemu dziecku? Krąży bowiem wiele mitów dotyczących szkodliwości ultradźwięków. Obawa ta jest zrozumiała, ponieważ każdy rodzic chce chronić swoje dziecko przed wszelkim ryzykiem, które miałoby jemu zagrażać. Warto zatem wiedzieć, jak ta kwestia rzeczywiście wygląda od strony medycznej.

Cukrzyca ciążowa – objawy, przyczyny, leczenie

Cukrzyca ciążowa to dolegliwość związana z nieprawidłową tolerancją glukozy, która dotyka 3-5% ciężarnych. Objawia się podwyższonym poziomem cukru we krwi, najczęściej w drugiej połowie ciąży. W większości przypadków jej leczenie polega na zastosowaniu odpowiedniej diety.

Toksoplazmoza w ciąży – jakie niesie ryzyko?

Toksoplazmoza stanowi jedną z najczęstszych chorób pasożytniczych, przenoszonych zazwyczaj drogą pokarmową. Choć jej przebieg jest raczej łagodny to dla kobiet w ciąży, a zwłaszcza dla jeszcze nienarodzonego dziecka może stanowić spore niebezpieczeństwo.

Konflikt serologiczny i zagrożenia ciąży

Konflikt serologiczny to niezgodność antygenowa krwi płodu i matki. Najczęściej spowodowany jest dziedziczeniem przez dziecko po ojcu typu krwi z czynnikiem Rh dodatnim (Rh+), kiedy matka ma ten czynnik ujemny (Rh-). Konflikt serologiczny prowadzi do niebezpiecznej dla dziecka choroby hemolitycznej, jednak dzięki diagnostyce i odpowiednim metodom leczenia można jej skutecznie zapobiegać.

Test obciążenia glukozą w ciąży

Ciąża to szczególny czas oczekiwania na pojawienie się na świecie ukochanego dziecka. Kiedy w łonie przyszłej mamy rozwija się i rośnie płód, to w trosce o ich zdrowie i dobrą kondycję wykonuje się szereg badań. Jest to rutynowe postępowanie, ponieważ w inny sposób nie da się uzyskać cennych informacji o ewentualnych schorzeniach. Wśród wykonywanych badań bardzo ważne miejsce zajmuje test obciążenia glukozą w ciąży.

Jak wyglądają badania prenatalne wykonywane podczas ciąży?

Badania prenatalne dostarczają przyszłej mamie ważnych informacji dotyczących zdrowia dziecka. Pozwalają określić już na wczesnym etapie ciąży, czy płód rozwija się prawidłowo, ocenić ryzyko wystąpienia określonych nieprawidłowości genetycznych oraz potwierdzić prawidłową anatomię płodu. Lekarze mają do dyspozycji dwa rodzaje badań prenatalnych – nieinwazyjne - czyli takie, które nie obciążają matki ani dziecka ryzykiem powikłań, oraz inwazyjne, czyli takie, które dają precyzyjną diagnozę, ale są obarczone pewnym ryzykiem i przez to powinny być wykonywane tylko w ściśle określonych sytuacjach.