Badania genetyczne - wnikliwa diagnostyka niepłodności

Niepłodność w niektórych przypadkach może być wynikiem zaburzeń genetycznych. Nieprawidłowości w tym obszarze pojawiają się zarówno po stronie kobiet, jak i mężczyzn. W Klinice Bocian wykonujemy szereg badań genetycznych, które pomagają wykryć mutacje odpowiadające za trudności z uzyskaniem ciąży, jak również z prawidłowym jej rozwojem. Takie badania pozwalają także oszacować ryzyko przekazania chorób lub wad genetycznych potomstwu.

Badania genetyczne - wnikliwa diagnostyka niepłodności
Badania genetyczne - wnikliwa diagnostyka niepłodności - Klinika Bocian

Testy genetyczne dla kobiet i mężczyzn

Klinika leczenia niepłodności Bocian dysponuje szeregiem metod diagnostycznych, które weryfikują przyczyny niepowodzeń w przypadku starań o dziecko. Lekarz prowadzący dokładnie ocenia stan zdrowia pacjentów i indywidualnie dobiera badania, wśród których mogą znaleźć się również określone testy genetyczne. Wymagają one jedynie pobrania próbki krwi od pacjenta. Trafia ona niezwłocznie do laboratorium, gdzie jest dokładnie analizowana pod kątem wybranych nieprawidłowości.

KARIOTYP

- analiza cytogenetyczna weryfikuje liczbę chromosomów, jak również ich wygląd oraz połączenia. Nieprawidłowy kariotyp może odpowiadać za problemy związane z uzyskaniem ciąży oraz występowanie chorób genetycznych u dzieci.

AZF

- badanie regionu umieszczonego na długim ramieniu chromosomu Y, odpowiedzialnego za prawidłową spermatogenezę – proces powstawania i dojrzewania plemników. Mutacje lub brak któregoś z genów zwykle powodują u mężczyzn skrajną oligozoospermię bądź azoospermię.

CFTR

- weryfikuje mutacje białka CFTR, które odpowiadają za rozwój mukowiscydozy i niektórych przyczyn męskiej niepłodności. U kobiet nieprawidłowości w tym obszarze powodują zaburzenia miesiączkowania oraz produkcję zbyt gęstego śluzu w macicy.

MTHFR

- sprawdza predyspozycje genetyczne do zaburzeń metabolizmu kwasu foliowego, podwyższonego poziomu homocysteiny oraz nadkrzepliwości krwi. Mutacje genu MTHR mogą odpowiadać za stwardnienie rozsiane oraz wady cewy nerwowej u płodu.

Czynnik V Leiden

- weryfikuje obecność mutacji czynnika V, który odgrywa istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi. Mutacje V Leiden są częstą przyczyną powstawania chorób zakrzepowo-zatorowych. Zwiększają również ryzyko poronień oraz innych komplikacji ciążowych.

Dowiedz się więcej

Badania genetyczne – wskazania do ich wykonania

Każda para wymaga indywidualnego podejścia zarówno jeżeli chodzi o diagnostykę niepłodności, jak również leczenie. Wykonanie wybranych badań genetycznych jest wskazane zwłaszcza w sytuacjach:

• obciążeń genetycznych występujących w rodzinie;
  • objawów mukowiscydozy u par
  • pojawienia się komplikacji w ciąży, poronień;
  • niskiej wady urodzeniowej u wcześniej urodzonych dzieci, rozszczepu wargi, wady mięśnia sercowego;
  • pierwotnego braku miesiączki;
  • przedwczesnego wygasania czynności jajników;
  • nieprawidłowych parametrów nasienia;
  • braku innych przyczyn niepłodności.

Badania genetyczne cena

Klinika in vitro Bocian realizuje diagnostykę genetyczną w placówkach w Białymstoku, Warszawie, Katowicach, Poznaniu i Szczecinie. Koszt badań zależy od rodzaju testu oraz miasta, w którym są wykonywane. Zachęcamy do zapoznania się z cennikiem poszczególnych placówek.