Hashimoto a płodność – przyczyny, diagnostyka, objawy

Choroba Hashimoto to inaczej przewlekłe zapalenie gruczołu tarczycy na tle autoimmunologicznym, które powoduje jej postępującą niedoczynność. Zazwyczaj rozwija się stopniowo, a objawy, jakie daje, często kojarzone są z innymi przypadłościami, dlatego może pozostawać niezdiagnozowana przez bardzo długi czas. Leczenie choroby Hashimoto opiera się głównie na wdrożeniu właściwej farmakoterapii, wspomaganej zdrową dietą.

Hiperspermia u mężczyzn – objawy i leczenie

Hiperspermia to termin medyczny oznaczający stan, w którym ilość ejakulatu wydzielana przez mężczyznę podczas ejakulacji jest znacznie większa niż norma. Zauważalny wzrost objętości ejakulatu nie oznacza, że całkowita liczba plemników będzie większa, ani ich koncentracja. To natomiast w niektórych sytuacjach może prowadzić do problemów z zapłodnieniem. Przyczyn powstawania hiperspermii jest kilka, od nich zależy też wdrożone leczenie.

Hiperstymulacja jajników (OHSS) – jak rozpoznać i leczyć?

Zespół hiperstymulacji jajników (OHSS) stanowi zaburzenie, które może wystąpić u kobiet przygotowujących się do zapłodnienia in vitro. Objawia się nadmiernym pobudzeniem pracy jajników w efekcie prowadzonej stymulacji hormonalnej. Nie jest to częsta przypadłość i postępuje stopniowo, nie należy jednak lekceważyć potencjalnych oznak OHSS, bowiem hiperstymulacja może stanowić zagrożenie dla zdrowia pacjentki.

Hipospermia – gdy spermy jest za mało

Hipospermia objawia się nieprawidłową objętością nasienia przy wytrysku. Zwykle szacuje się, że występuje ona, gdy jednorazowo zostanie wydzielone od 0.5 ml do 2 ml ejakulatu (objętość wytrysku dla zdrowego dorosłego człowieka powinna wynosić od 2 do 6 ml). Hipospermia może mieć charakter przejściowy bądź trwały – w zależności od czynnika, który ją wywołał.

Histeroskopia - na czym polega badanie?

Histeroskopia jest endoskopową metodą diagnostyczno-terapeutyczną. Pozwala w małoinwazyjny sposób szczegółowo ocenić wnętrze jamy macicy, jak również usunąć nieprawidłowe zmiany w jej obrębie. Wykorzystywana jest w diagnostyce i leczeniu niepłodności, w przypadku zaburzeń miesiączkowych czy nawracających poronień.

Histeroskopia a współżycie – kiedy można?

Histeroskopia to metoda diagnostyczna i operacyjna, która pozwala na wykrycie, a także usunięcie nieprawidłowych zmian w obrębie kobiecych narządów rodnych. W większości przypadków nie niesie ze sobą żadnych komplikacji i pozwala pacjentce na normalne funkcjonowanie po jej wykonaniu. Mimo to wiele z nich jednak ma obawy...

HPV – co to jest i jak z nim walczyć?

Wirus brodawczaka ludzkiego (HPV) jest uznawany za najczęstszą infekcję przenoszoną drogą płciową. Niektóre odmiany HPV zazwyczaj nie powodują żadnych poważnych problemów zdrowotnych. Nie zawsze zakażenia HPV daje charakterystyczne objawy, stąd wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy, że problem ich dotyczy i mogą przenosić wirusa na innych.