Objawy endometriozy

Kobiety zmagające się z endometriozą mogą mieć różne objawy. Często są one podobne do objawów występujących w innych schorzeniach ginekologicznych, co utrudnia zdiagnozowanie choroby, zwłaszcza w początkowym stadium. Ponadto endometrioza latami może rozwijać się bezobjawowo, a nasilenie symptomów nie odpowiada stopniowi jej zaawansowania.

Objawy PCOS - na co należy zwrócić uwagę?

Charakterystycznymi dla PCOS objawami są nieprawidłowe cykle miesięczne, nadmiar hormonów męskich, jak również policystyczne jajniki. Zaburzenia mogą mieć różne nasilenie, wymagają dokładnego zdiagnozowania i prawidłowego rozpoznania, w tym wykluczenia innych podobnie do zespołu policystycznych jajników przebiegających chorób.

Onkofertility – płodność a nowotwory

Choroby nowotworowe mogą pojawić się w każdym wieku. Niejednokrotnie zmagają się z nimi młodzi ludzie, którzy chcieliby po wyleczeniu mieć szanse na poczęcie dziecka. Chemioterapia i radioterapia mogą jednak prowadzić do problemów w zakresie płodności.

Otyłość zwiększa ryzyko niepłodności

Szacuje się, że 60% mężczyzn i blisko połowa kobiet w Polsce boryka się z nadwagą lub otyłością. Jest to problem, który może również zaburzyć plany rodzicielskie par. Otyłość zwiększa bowiem ryzyko pojawienia się niepłodności, poronień, komplikacji w ciąży, a także podczas porodu.