Polipy macicy i ich wpływ na płodność kobiet

W skrócie Polipy macicy tworzą się w wyniku nieprawidłowego rozrostu błony śluzowej. Tego rodzaju twory mają wielkość od kilku milimetrów do nawet kilku centymetrów. W zależności od miejsca ich usytuowania wyróżnia się polipy szyjkowe oraz polipy endometrialne. U kobiet starających się o dziecko mogą one utrudniać uzyskanie ciąży, jak również prowadzić do poronień. Diagnostyka i sposób leczenia zależą od rozmiaru zmiany, miejsca występowania, jak również od tego czy jest ona łagodna, czy też nowotworowa.

Polipy macicy przyczyny powstawania

Wszystkie przyczyny polipów macicy nie są dokładnie poznane. Do głównych czynników ryzyka ich pojawiania się zalicza się zaburzenia hormonalne, zwłaszcza nadmiar estrogenu, powodujące niekontrolowany rozrost komórek. – Polipy macicy mogą występować u kobiet w różnym wieku, jednak ryzyko ich rozwoju zwiększa się u pań przechodzących menopauzę lub będących już po okresie przekwitania. Skłonność do tworzenia się takich zmian może być też dziedziczona – wyjaśnia dr Ireneusz Niedużak, gienkolog-położnik, specjalista ds. leczenia niepłodności z Kliniki Bocian w Warszawie.

Co to są polipy macicy? – polipy endometrialne i polipy szyjkowe

Polipy usytuowane w obrębie jamy macicy nazywane są polipami endometrialnymi lub polipami trzonu macicy. To zazwyczaj łagodne zmiany rozrostowe błony śluzowej jamy macicy. Polip trzonu macicy może pojawiać się pojedynczo lub grupowo. Natomiast zmiany zlokalizowane w szyjce macicy nazywane są polipami szyjkowymi. Z kolei pod względem postaci występowania wyróżnia się polipy uszypułowane, czyli twory o owalnym kształcie (przypominające guzik) na pewnego rodzaju „nóżce” oraz polipy nieuszypułowane, czyli „siedzące”, kuliste zmiany.

Polip macicy - objawy i wpływ na płodność

Najczęściej polipy na macicy nie dają żadnych objawów, zwłaszcza jeśli są niewielkie. Wraz ze swoim wzrostem mogą jednak coraz bardziej wpływać na zaburzenia cyklu miesiączkowego, jego rozregulowanie, zmianę ilości dni krwawienia i jego obfitości. Do innych objawów polipów macicy należą również:

• krwawienie i plamienie międzymiesiączkowe,
  • krwawienie kontaktowe - po stosunku seksualnym lub badaniu ginekologicznym,
  • bóle podbrzusza,
  • upławy,
  • infekcje intymne.

- W związku ze swoją lokalizacją polipy macicy mogą przyczyniać się do zaburzeń płodności. Ich obecność może powodować problemy z zapłodnieniem komórki jajowej między innymi poprzez zablokowanie ujścia jajowodów, trudności w zagnieżdżeniu się zarodka w endometrium, a także prowadzić do poronienia ciąży – dodaje dr Ireneusz Niedużak z Kliniki Bocian.

Diagnostyka polipów macicy

Duże polipy, zwłaszcza usytuowane w szyjce macicy, często są wykrywane podczas rutynowego badania ginekologicznego. Jednak niewielkie, głęboko umiejscowione zmiany wymagają innych metod diagnozowania. Do badań stosowanych do wykrycia polipów macicy należą:

• USG transwaginalne;
  • Sono HSG (sonohisterosalpingografia) – za pomocą USG sprawdzany jest przepływ kontrastu przez macicę i jajowody;
  • Kolposkopia – umożliwia obserwację dróg rodnych przy wykorzystaniu kolposkopu, specjalnego przyrządu optycznego;
  • Histeroskopia - endoskopowa metoda diagnostyczno-zabiegowa, która pozwala na dokładne określenie miejsca i poziomu zaawansowania polipów. Podczas histeroskopii można od razu usunąć te zmiany i pobrać próbkę tkanki do badania histopatologicznego.

Ważnym czynnikiem w wykrywaniu polipów szyjki macicy jest faza cyklu miesięcznego, w której wykonuje się badania. Najlepiej podejść do nich tuż po miesiączce, kiedy endometrium jest najcieńsze, aby dobrze określić charakter polipa i zdecydować o jego dalszym leczeniu.

Wyspecjalizowanym miejscem, gdzie można wykonać badanie w kierunku wykrycia polipów macicy oraz zabieg ich usunięcia jest klinika leczenia niepłodności – Klinika Bocian z placówkami w Warszawie, Szczecinie, Katowicach, Białymstoku oraz w Poznaniu.

Leczenie polipów macicy

W większości przypadków wykryty polip w macicy ma łagodny charakter i leczenie hormonalne wystarczy, aby zapobiec ich rozrostowi, a nawet doprowadzić do ich zaniku. Bardziej inwazyjne leczenie polipów macicy należy wprowadzić, gdy ich rozrost powoduje problemy zdrowotne, np. z płodnością, a także, kiedy polip wykazuje cechy nowotworu złośliwego. W przypadku łagodnego charakteru rozwijającego się polipa szyjki macicy, można go usunąć poprzez wyłyżeczkowanie (abrazję), ablację (ukręcenie) lub histeroskopię operacyjną. W sytuacji występowania komórek nowotworowych konieczne jest operacyjne usunięcie tych zmian metodą klasyczną lub laparoskopową, a w niektórych przypadkach nawet całej macicy (zabieg histerektomii). Pacjentka powinna wtedy pozostawać pod stałą opieką i kontrolą lekarza, w razie pojawienia się przerzutów.

dr
Ireneusz Niedużak

SPECJALISTA GINEKOLOGII
I POŁOŻNICTWA

Ginekolog-położnik, specjalista ds. leczenia niepłodności z Kliniki Bocian w Warszawie. Posiada certyfikat sekcji ultrasonografii Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Zajmuje się też in vitro.