Zapalenie przydatków - objawy, przyczyny, diagnoza i leczenie

W skrócie Zapalenie przydatków to poważne schorzenie dotyczące żeńskich narządów płciowych, takich jak jajniki, jajowody i macica. Może prowadzić do długoterminowych komplikacji, w tym niepłodności, przewlekłego bólu miednicy czy większego ryzyka ciąży pozamacicznej. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, jakie są objawy choroby, jej przyczyny, a także sposoby leczenia.

Co to jest zapalenie przydatków?

Zapalenie przydatków, czyli zapalenie narządów miednicy mniejszej (z ang. pelvic inflammatory disease – PID), to schorzenie dotykające zazwyczaj kobiety w wieku rozrodczym. Przyczyny zapalenia przydatków są związane są z infekcjami bakteryjnymi, które przedostają się do żeńskich narządów płciowych. Objawy choroby mogą być subtelne i trudne do rozpoznania. Zdarza się również, że niektóre kobiety nie odczuwają żadnych jej symptomów. Nieleczone zapalenie przydatków może natomiast prowadzić do poważnych powikłań, w tym do przewlekłego bólu, problemów z płodnością, a także ropni w obrębie miednicy. Stąd też wczesne rozpoznanie i odpowiednie leczenie są kluczowe, aby uniknąć długotrwałych konsekwencji zdrowotnych.

Zapalenie przydatków przyczyny

Główne źródło zapalenia przydatków stanowią choroby przenoszone drogą płciową, takie jak chociażby chlamydia i rzeżączka, które odpowiadają za większość przypadków tej choroby. Bakterie przedostają się z pochwy do jajowodów i jajników, wywołując stan zapalny. Ryzyko zakażenia wzrasta przy częstych zmianach partnerów seksualnych, braku stosowania prezerwatyw, czy wcześniejszych infekcjach narządów płciowych. Zapalenie przydatków może być również efektem wprowadzenia bakterii podczas zabiegów medycznych, takich jak założenie wkładki domacicznej lub łyżeczkowanie macicy. W niektórych przypadkach zapalenie przydatków może rozwinąć się również po porodzie lub poronieniu, kiedy bakterie z pochwy mogą przenikać do wyższych części dróg rodnych.

Jak zdiagnozować zapalenie przydatków?

Diagnozowanie zapalenia przydatków zaczyna się od wywiadu lekarskiego, podczas którego ginekolog pyta pacjentkę o występujące objawy i dolegliwości, jak chociażby ból w podbrzuszu, gorączka, nietypowe upławy czy dyskomfort podczas stosunku. Wywiad obejmuje również pytania o historię infekcji przenoszonych drogą płciową i stosowanie metod antykoncepcji. Następnie przeprowadza się badanie ginekologiczne, sprawdzając bolesność i stan macicy, jajowodów i jajników. Badania laboratoryjne krwi, moczu, weryfikacja CRP oraz posiewy wydzieliny z pochwy także mogą pomóc w wykryciu stanu zapalnego i ewentualnych patogenów. Ultrasonografia (USG) jest także często stosowana w diagnozowaniu zapalenia przydatków, jednak jej możliwości są ograniczone.

- USG może wykryć pewne objawy sugerujące zapalenie przydatków takie jak powiększenie jajowodów, obecność płynu w jamie miednicy, czy ropni jajowodowo-jajnikowych. Niemniej jednak USG nie jest wystarczające do ostatecznej diagnozy zapalenia przydatków. W przypadku podejrzenia tego schorzenia diagnoza opiera się także na ocenie klinicznej, historii medycznej pacjentki, badaniach laboratoryjnych, a czasem także innych metodach, jak np. laparoskopia. Jest ona bardziej inwazyjnym, ale dokładniejszym badaniem, które pozwala lekarzowi bezpośrednio obejrzeć narządy miednicy i ocenić zaawansowanie choroby – wyjaśnia dr n. med. Tomasz Magoń, specjalista ginekologii i położnictwa z Kliniki Bocian w Rzeszowie.

Zapalenie przydatków objawy

Objawy zapalenia przydatków mogą być różnorodne i obejmują m.in.:

• ból w dolnej części brzucha często o charakterze stałym lub nasilającym się przy ruchu,
  • gorączkę i dreszcze,
  • nietypowe upławy z pochwy często o nieprzyjemnym zapachu,
  • ból podczas stosunku płciowego (dyspareunia),
  • ból podczas oddawania moczu (dyzuria),
  • krwawienia między miesiączkowe lub obfite miesiączki.

Zapalenie przydatków leczenie

Leczenie zapalenia przydatków zależy od stopnia zaawansowania infekcji i ogólnego stanu zdrowia pacjentki. - Terapia polega przede wszystkim na zastosowaniu odpowiednich antybiotyków, aby zwalczyć infekcję bakteryjną. Najczęściej przepisuje się kombinację antybiotyków, które działają przeciwko szerokiemu spektrum bakterii. Leczenie zapalenia przydatków może obejmować leki doustne, a w cięższych przypadkach podawane dożylnie. Ważne jest, aby pacjentka przyjmowała leki zgodnie z zaleceniami lekarza i zakończyła pełną kurację, nawet jeśli objawy ustąpią wcześniej. W niektórych przypadkach konieczna może być hospitalizacja, a także zastosowanie laparoskopii, która może być stosowana zarówno diagnostycznie, jak i terapeutycznie, zwłaszcza w przypadku powikłań – dodaje dr n. med. Tomasz Magoń z Kliniki Bocian w Rzeszowie.

W przypadku zapalenia narządów miednicy mniejszej ważny aspekt stanowi również edukacja na temat profilaktyki, w tym stosowania prezerwatyw, unikania ryzykownych zachowań seksualnych oraz regularnych badań kontrolnych.

Jak zapalenie przydatków wpływa na ciążę?

Rozwijające się w ciąży zapalenia przydatków może stanowić zagrożenie zarówno dla matki, jak i rozwijającego się płodu. Zakażenie może prowadzić do komplikacji takich jak poronienie, przedwczesny poród, czy zakażenie wewnątrzmaciczne. Z tego powodu diagnoza i leczenie zapalenia przydatków u ciężarnej wymagają szczególnej uwagi i natychmiastowego działania. Leczenie w ciąży polega na zastosowaniu antybiotyków, które są bezpieczne dla płodu i jednocześnie skutecznie zwalczając infekcję. Ważne jest, aby leczenie było prowadzone pod ścisłą kontrolą lekarza, a pacjentka powinna być monitorowana na wypadek pojawienia się powikłań.

Czy zapalenie przydatków może powodować niepłodność?

Zapalenie przydatków (PID) może mieć poważne konsekwencje dla płodności i ciąży. Przewlekły stan zapalny w obrębie narządów miednicy mniejszej może prowadzić do zrostów i bliznowacenia jajowodów, co znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia ciąży pozamacicznej, tak zwanej ciąży ektopowej. W takim przypadku zapłodniona komórka jajowa zagnieżdża się poza macicą, najczęściej w jajowodzie, co stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia kobiety i wymaga natychmiastowej interwencji medycznej. Ponadto, nawracające lub nieleczone zapalenia przydatków mogą prowadzić do niepłodności, ponieważ uszkodzone jajowody mogą nie być w stanie przetransportować komórki jajowej do macicy. Dlatego też w przypadku planowania ciąży, istotne jest wczesne wykrycie i leczenie wszelkich infekcji miednicy mniejszej, aby zminimalizować ryzyko powikłań.

dr n. med.
Tomasz Magoń

SPECJALISTA GINEKOLOGII
I POŁOŻNICTWA