Co powoduje niedrożność jajowodów?

W skrócie Niedrożność jajowodów nie boli i nie daje charakterystycznych objawów, aż do momentu bezskutecznych starań o dziecko. Wiele kobiecych schorzeń może prowadzić do częściowego lub całkowitego zablokowania światła jajowodów, co w efekcie utrudnia, a nawet uniemożliwia zapłodnienie komórki jajowej.

Przyczyny niedrożności jajowodów

Do zablokowania światła jajowodów mogą przyczynić się:

• poronienia,
  • ciąże pozamaciczne,
  • endometrioza,
  • przebyte operacje w obrębie jamy brzusznej.

Co więcej, niedrożność jajowodów niejednokrotnie spowodowana jest zakażeniami i chorobami przenoszonymi drogą płciową, jak chociażby infekcjami wywołanymi przez Chlamydię. Nieprawidłowe funkcjonowanie jajowodów może być również efektem stanów zapalnych narządów miednicy mniejszej.

Blokada jajowodów

Wspomniane problemy i choroby mogą doprowadzić do powstania zrostów w obrębie jajowodów lub ich bezpośredniego otoczenia, jak również pojawienia się czopów śluzowych zamykających światło jajowodów. W takiej sytuacji plemnik nie może nawet przedostać się do komórki jajowej. Gdyby nawet doszło do zapłodnienia to w niedrożnym jajowodzie zarodek nie będzie miał odpowiednich warunków do rozwoju i do tego, by został bezpiecznie przetransportowany do jamy macicy.

Sono HSG i niedrożność jajowodów

Ekspert: dr n. med. Grzegorz Mrugacz. Pełni funkcję dyrektora medycznego Kliniki Bocian. Jest specjalistą ds. leczenia niepłodności metodą in vitro z 30-letnim doświadczeniem.