Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Histeroskopia a seks

W skrócie Histeroskopia to metoda diagnostyczna i operacyjna, która pozwala na wykrycie, a także usunięcie nieprawidłowych zmian w obrębie kobiecych narządów rodnych. W większości przypadków nie niesie ze sobą żadnych komplikacji i pozwala pacjentce na normalne funkcjonowanie po jej wykonaniu. Mimo to wiele z nich jednak ma obawy związane z powrotem do codziennego trybu życia – sportu, pracy itd. Największe wątpliwości i wahanie budzi współżycie, które w trakcie starań o dziecko odgrywa przecież kluczową rolę.

Czy można współżyć po histeroskopii?

Okres rekonwalescencji po histeroskopii jest zależny od jej rodzaju oraz – co za tym idzie – przyczyny jej przeprowadzenia. W przypadku histeroskopii diagnostycznej zwykle zaleca się pacjentkom nie podejmować współżycia w ciągu jednej doby po jej wykonaniu, jak również do ustąpienia ewentualnego krwawienia. W większości przypadków utrzymuje się do około 7 dni po zabiegu i przypomina plamienie. Należy pamiętać w tym czasie o zachowaniu odpowiedniej higieny osobistej.

Po histeroskopii zabiegowej zalecany jest odpoczynek przez kilka dni, w czasie których organizm powinien całkowicie się zregenerować. W tym przypadku krwawienie z pochwy może się dłużej utrzymywać i być bardziej obfite – często dochodzą do niego dolegliwości bólowe w okolicy podbrzusza. Przez ten okres należy unikać wzmożonego wysiłku fizycznego. Warto także wstrzymać się ze współżyciem do czasu, gdy objawy nie ustąpią bądź lekarz nie zaleci nam powrotu do zwykłego trybu życia. Pozwoli to na zagojenie się rany powstałej po operacji. Czas na regenerację po usunięciu zmiany wynosi od 7 do 10 dni.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Krwawienie po zabiegu

Niezależnie od źródła problemu i rodzaju wykonywanej histeroskopii w każdym przypadku warto obserwować swój organizm. Oprócz odpowiedniego wypoczynku i higieny osobistej, należy zwrócić uwagę czy krwawienie się nie zwiększa, czy nie ma żadnych innych nieprawidłowych skutków pozabiegowych. Możliwe jest, że po podjęciu współżycia po odczekaniu zalecanego okresu, wystąpi plamienie z dróg rodnych. Nie jest to jednak powód do niepokoju – jest to tzw. krwawienie kontaktowe, które wiąże się z podrażnieniem okolic ujścia szyjki macicy. Jeśli jednak jest intensywne i utrzymuje się przez dłuższy czas, należy zgłosić się do lekarza.