Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Macica dwurożna a niepłodność

W skrócie Macica dwurożna to wrodzona anomalia anatomiczna kobiecego układu rozrodczego. Nieprawidłowa budowa narządu może skutkować problemami z płodnością i poważnymi powikłaniami w trakcie ciąży. Nietypowy kształt wpływa bowiem na zagnieżdżenie zarodka i położenie płodu. Macica dwurożna często wykrywana jest dopiero podczas dokładnej diagnostyki niepłodności, czy też nawracających poronień.

Co oznacza macica dwurożna?

Macica dwurożna zostaje uformowana już na etapie życia płodowego. W efekcie powstania dwóch wyraźnych rogów, macica zamiast poprawnego kształtu przypominającego gruszkę przybiera kształt serca lub, jak niektórzy to określają, litery W. Rozwój macicy dwurożnej dotyczy około 0,4-0,5% kobiet, jest zatem dosyć rzadkim zaburzeniem.

Macica dwurożna – przyczyny

Macica powstaje w wyniku połączenia się przewodów przyśródnerczowych (przewodów Müllera), które tworzą kanał maciczno-pochwowy. Dwa rogi, charakteryzujące macicę dwurożną, wykształcają się w wyniku nieprawidłowego przebiegu tego procesu, kiedy dojdzie do podziału narządu na dwie części. Ta wrodzona anomalia może też pojawić się, gdy tylko jeden z przewodów rozwinął się nieprawidłowo.

Objawy macicy dwurożnej

W większości przypadków kobiety nie odczuwają żadnych charakterystycznych objawów związanych z macicą dwurożną. Symptomy, które czasem towarzyszą temu zaburzeniu, są także obecne przy wielu innych schorzeniach układu rozrodczego, a należą do nich:

• ból przy współżyciu,
  • bóle podbrzusza,
  • rozregulowanie cyklu miesiączkowego,
  • bardzo bolesne miesiączkowanie.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Macica dwurożna – diagnostyka

- Kobiety rzadko zgłaszają się do lekarza z konkretnym podejrzeniem macicy dwurożnej. Jest ona szybciej rozpoznawana, gdy występują dwie szyjki macicy, ale nie w każdym przypadku pojawia się taka wada budowy. Macica dwurożna często jest wykrywana za pomocą USG podczas diagnostyki niepłodności, badań wykonywanych w trakcie ciąży, a nawet po niej, gdy pojawiły się powikłania, zwłaszcza poronienia nawykowe – zaznacza dr Marta Dąbrowska, ginekolog-położnik z Kliniki Bocian w Warszawie.

Niewielkie zaburzenia mogą być jednak również niewidoczne w obrazie USG i wymagają zastosowania innych metod, które pomogą lekarzowi ocenić budowę macicy. Należą do nich:

• badanie HSG,
  • rezonans magnetyczny,
  • laparoskopia,
  • histeroskopia.

Leczenie macicy dwurożnej

W zależności od zaawansowania deformacji macicy, lekarz może zdecydować się na kilka działań. W niektórych przypadkach, zwłaszcza przy występowaniu przegrody między rogami macicy, niezbędne jest przeprowadzenie operacji w celu jej usunięcia. Dzięki temu uzyskuje się więcej miejsca dla rozwijającego się zarodka i płodu. - Ciąża takiej pacjentki w przyszłości wciąż będzie traktowana jako potencjalnie zagrożona, dlatego ważna jest stała kontrola lekarska. U kobiet z dwurożną macicą może wystąpić także niewydolność cieśniowo-szyjkowa. Wówczas na szyjkę macicy zakłada się szew okrężny, który powstrzyma jej ewentualne przedwczesne rozwarcie – dodaje dr Marta Dąbrowska, ginekolog-położnik z Kliniki Bocian w Warszawie.

Macica dwurożna a ciąża

Niestety, macica dwurożna, często niewykrywana, jest przyczyną wielu zaburzeń i problemów podczas ciąży. Należą do nich:

• nieprawidłowy rozwój płodu - spowodowany niedokrwienie;
  • poronienia - najczęściej zachodzące w drugim i trzecim trymestrze, ponieważ zarodek rozwijając się w jednym z rogów nie ma wystarczająco miejsca;
  • nieprawidłowe położenie płodu - skutkuje uniemożliwieniem porodu naturalnego;
  • zaburzenia czynności skurczowej podczas porodu.

Kobiety, u których udało się wykryć nieprawidłową budowę macicy przed zajściem w ciążę, powinny przez cały jej przebieg pozostawać pod opieką ginekologa, aby monitorować zachodzące zmiany i zapobiegać ewentualnym powikłaniom.

dr Marta Dąbrowska

Ekspert: dr Marta Dąbrowska,
specjalista ginekolog-położnik z Kliniki Bocian w Warszawie.

Biografia