Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Jak przebiega histeroskopia?

W skrócie Histeroskopia wykonywana jest zazwyczaj w krótkim znieczuleniu ogólnym, tym samym pacjentka nie odczuwa żadnych dolegliwości bólowych związanych z badaniem. Zabieg przebiega dosyć szybko, trwa około 10-15 minut.

Znieczulenie i przygotowanie

Badanie przeprowadzane jest na fotelu ginekologicznym. Anestezjolog podaje pacjentce dożylne znieczulenie, po tym następuje przygotowanie pola operacyjnego, czyli odkażenie sromu i pochwy, a następnie uwidocznienie kanału szyjki macicy we wzierniku, przez który wprowadzony jest histeroskop do jamy macicy.

Badanie histeroskopem

W kolejnym etapie badania macica wypełniana jest płynnym medium, najczęściej w postaci soli fizjologicznej, niektórzy stosują również gaz (dwutlenek węgla). Dzięki temu poprzez kamerę histeroskopu możliwa jest wnikliwa obserwacja kanału szyjki i jamy macicy. Jeżeli zlokalizowane zostaną zmiany, lekarz za pomocą wprowadzonych mikronarzędzi może je usunąć oraz pobrać próbki do badania histopatologicznego. Po histeroskopii pacjentka pozostaje w klinice na obserwacji około 1-2 godziny. Jeżeli nie ma żadnych dolegliwości może wrócić do domu.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Ze względu na znieczulenie nie powinna jednak bezpośrednio po zabiegu prowadzić samochodu, wskazane jest także unikanie wysiłku fizycznego, dźwigania, które mogłyby przyczynić się do krwawienia z dróg rodnych.

Czy histeroskopia jest bezpieczna?

Histeroskopia jest badaniem bezpiecznym, zwłaszcza, gdy wykonywana jest przez doświadczonego lekarza. Powikłania pojawiają się bardzo rzadko. Plamienia, lekkie krwawienia i odczuwanie delikatnego bólu w dole brzucha są zupełnie naturalne, zwłaszcza jeżeli było przeprowadzone nie tylko samo badanie, ale również pobranie próbek błony śluzowej czy też usunięcie patologicznych zmian. W przypadku nieustąpienia dolegliwości, pacjentka powinna zgłosić się do lekarza.

Ekspert Kliniki Bocian: dr hab. n. med. Cezary Grygoruk
Specjalista ginekologii i położnictwa