Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Jak leczy się endometriozę i czy można ją wyleczyć?

W skrócie Endometrioza to choroba dosyć często spotykana w ginekologii, ważne jest, aby była odpowiednio wcześnie wykrywana i właściwie leczona. Umiejętnie przeprowadzona diagnostyka i wdrożona terapia adekwatna do potrzeb i stanu zdrowia pacjentek ma duży wpływ na ich samopoczucie, jak i komfort życia. Natomiast późne rozpoznanie i brak leczenia może prowadzić do nieprzyjemnych powikłań i negatywnie wpływać na funkcjonowanie organizmu.

Farmakoterapia i laparoskopia

Sposób leczenia endometriozy zależy od stopnia jej zaawansowania oraz od wieku pacjentki.

Jest to choroba, której na razie medycyna nie potrafi zapobiegać, ani niestety w pełni wyleczyć, jednak nadal trwają badania nad nowymi technikami diagnostyczno-terapeutycznymi. W przypadku leczenia farmakologicznego w pierwszej kolejności stosowane są niesteroidowe leki przeciwzapalne, preparaty estrogenowo-progestagenowe oraz preparaty progestagenowe w postaci leków doustnych lub wkładek wewnątrzmacicznych, które pomagają w zmniejszeniu przewlekłych dolegliwości bólowych. Brak poprawy jest wskazaniem do wykonania laparoskopii diagnostyczno-zabiegowej, w trakcie której niszczone są ogniska endometriozy i pobierany jest materiał do badania histopatologicznego.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Leczenie hormonalne i in vitro

Gdy potwierdzona zostaje choroba, podejmowane jest leczenie przy zastosowaniu analogów gonadoliberyny (agoniści GnRH), hormonu uwalniającego gonadotropiny, która odpowiada za właściwy przebieg cyklu menstruacyjnego. Preparaty wywołują stan podobny do menopauzy, wstrzymując czasowo krwawienia miesiączkowe. Ponadto w przypadku kobiet z endometriozą starających się o dziecko prowadzona jest również stymulacja jajeczkowania, a także stosowane są metody wspomaganego rozrodu.

Korzystne w terapii endometriozy jest również zadbanie o zbilansowaną i zdrową dietę, a także prawidłową masę ciała.

Ekspert Kliniki Bocian: dr n. med. Bartosz Pietrzycki
Specjalista ginekologii i położnictwa