Leczenie endometriozy. Czy można ją w pełni wyleczyć?

W skrócie Endometrioza to choroba dosyć często spotykana w ginekologii, ważne jest, aby była odpowiednio wcześnie wykrywana i właściwie leczona. Umiejętnie przeprowadzona diagnostyka i wdrożona terapia adekwatna do potrzeb i stanu zdrowia pacjentek ma duży wpływ na ich samopoczucie, jak i komfort życia. Natomiast późne rozpoznanie i brak leczenia może prowadzić do nieprzyjemnych powikłań i negatywnie wpływać na funkcjonowanie organizmu.

Farmakoterapia i laparoskopia w przypadku endometriozy

Leczenie endometriozy zależy od stopnia jej zaawansowania oraz od wieku pacjentki. Jest to choroba, której na razie medycyna nie potrafi zapobiegać, ani niestety w pełni wyleczyć, jednak nadal trwają badania nad nowymi technikami diagnostyczno-terapeutycznymi.

W przypadku leczenia endometriozy sposobem farmakologicznym w pierwszej kolejności stosowane są:

• niesteroidowe leki przeciwzapalne,
  • preparaty estrogenowo-progestagenowe,
  • preparaty progestagenowe w postaci leków doustnych lub wkładek wewnątrzmacicznych, które pomagają w zmniejszeniu przewlekłych dolegliwości bólowych.

Brak poprawy jest wskazaniem do wykonania laparoskopii diagnostyczno-zabiegowej, w trakcie której niszczone są ogniska endometriozy i pobierany jest materiał do badania histopatologicznego.

Leczenie hormonalne endometriozy i in vitro

Gdy potwierdzona zostaje choroba, podejmowane jest leczenie endometriozy przy zastosowaniu analogów gonadoliberyny (agoniści GnRH), hormonu uwalniającego gonadotropiny, która odpowiada za właściwy przebieg cyklu menstruacyjnego. Preparaty wywołują stan podobny do menopauzy, wstrzymując czasowo krwawienia miesiączkowe. Ponadto w przypadku kobiet z endometriozą starających się o dziecko prowadzona jest również stymulacja jajeczkowania, a także stosowane są metody wspomaganego rozrodu – in vitro.

Korzystne w leczeniu endometriozy jest również zadbanie o zbilansowaną i zdrową dietę, a także prawidłową masę ciała.

Klinika leczenia niepłodności Bocian zachęca do zapoznania się z innymi artykułami dotyczącymi endometriozy.

Endometrioza – jak z nią walczyć?

Ekspert: dr n. med. Bartosz Pietrzycki, specjalista ginekologii i położnictwa, zajmuje się leczeniem niepłodności, w tym in vitro. Zastępca dyrektora medycznego Klinik Bocian.