Androlog – lekarz od męskiej niepłodności

W skrócie Wizyta u androloga to niestety wciąż wstydliwy temat dla wielu mężczyzn. Zupełnie niepotrzebnie, biorąc pod uwagę pomoc, jaką mogą uzyskać u specjalisty. Androlog to lekarz, który diagnozuje i leczy choroby oraz zaburzenia związane z męskim układem rozrodczym, również te odpowiadające za niepłodność.

Czym zajmuje się androlog?

Zasadnicze pytanie to czym jest andrologia? Najogólniej mówiąc andrologia to interdyscyplinarna dziedzina medycyny, której obszarem zainteresowania są schorzenia i fizjologia męskiego układu rozrodczego.

Zatem przechodząc do sedna sprawy - czym zajmuje się androlog? Obrazowo można uznać, że androlog jest lekarzem od płodności mężczyzn, uznawany jako męski odpowiednik ginekologa. Lekarz tej specjalizacji udziela porad, przeprowadza badania andrologiczne i leczy pacjentów w każdym wieku, zarówno dzieci, jak i dorosłych. Zajmuje się nieprawidłowościami w budowie męskich narządów płciowych, objawami andropauzy (zjawiska określanego „męskim przekwitaniem”), zaburzeniami hormonalnymi oraz problemami z płodnością.

Pierwsza wizyta u androloga - kiedy się umówić?

Zakres kompetencji lekarza od płodności mężczyzn jest bardzo szeroki. Istniej spora grupa objawów zaburzeń i chorób narządów płciowych, które powinny zmobilizować mężczyznę do umówienia wizyty u takiego specjalisty. Na pierwszą wizytę u androloga pacjent powinien umówić się, jeżeli zaobserwował u siebie objawy takie jak np.:

• ból i obrzęk narządów płciowych,
  • zaburzenia oddawania moczu,
  • znaczny spadek libido,
  • zaburzenia erekcji i wytrysku,
  • objawy andropauzy: nerwowość, zaburzenia snu, obniżenie siły mięśni, nadmierna potliwość,
  • pojawienie się niepokojących zmian skórnych na narządach płciowych.

Androlog przeprowadza również dokładną diagnostykę w kierunku niepłodności. Warto zatem skorzystać z pomocy specjalisty, gdy istnieje podejrzenie, że za problemy związane z uzyskaniem ciąży odpowiada czynnik męski. Na taką wizytę można przyjść razem z partnerką, by wspólnie omówić dalsze postępowanie, a także możliwości leczenia niepłodności.

Konsultacja andrologiczna - przygotowanie i jej przebieg

Konsultacja andrologiczna składa się zazwyczaj z wywiadu i badania fizykalnego, pacjent nie musi się do niej szczególnie przygotowywać, poza zachowaniem higieny osobistej. Jeżeli już wcześniej mężczyzna miał wykonywane badanie nasienia, wynik warto zabrać ze sobą. Na pierwszej wizycie u androloga przeprowadzany jest wnikliwy wywiad z pacjentem, podczas którego lekarz zwraca uwagę na charakterystyczne objawy, przebyte schorzenia, tryb życia, obciążenia genetyczne, przebieg rozwoju płciowego. Androlog ocenia także ogólny stan zdrowia, aby uzyskać pełny obraz sytuacji medycznej. Następnie lekarz może wykonać badania fizykalne brzucha, klatki piersiowej, prącia, jąder i najądrzy. Specjalista ocenia poziom rozwoju płciowego w stosunku do wieku pacjenta, biorąc pod uwagę wygląd narządów płciowych, budowę i owłosienie ciała. W przypadku występowania pewnych objawów może być również przeprowadzone badanie par rectum, polegające na wsunięciu palca lekarza do kanału odbytu w celu zbadaniu ewentualnych zmian gruczołu krokowego, pęcherza moczowego, czy też nasieniowodów. Do tych objawów należą m.in.:

• krwawienie z odbytu,
  • anemia,
  • nagły, niewyjaśniony spadek wagi,
  • zaburzenia wypróżniania i krew w stolcu,
  • ból brzucha lub odbytu.

Finalnie lekarz podsumowuje wywiad i wyniki badań, zaleca odpowiednie leczenie lub decyduje się na rozszerzenie diagnostyki. Jednym ze specjalistycznych miejsc, gdzie można udać się na konsultację z andrologiem jest klinika leczenia niepłodności.

Badania zlecane przez androloga

Podstawowe badanie andrologiczne, jakie lekarz może zlecić, to badanie nasienia(seminogram, nazywany też sperminogramem), które sprawdza najważniejsze parametry - ilość, ruchliwość i budowę plemników. Przeprowadza się je zwłaszcza u mężczyzn mających problemy z płodnością. Dzięki takiemu badaniu można wykryć zaburzenia chociażby takie jak oligospermia (obniżona liczba plemników w nasieniu) lub azoospermia (całkowity brak plemników w nasieniu), które mogą być bezpośrednią przyczyną niepłodności.

Kolejnymi badaniami są:

• morfologia krwi,
  • badanie moczu,
  • biopsja jądra,
  • USG jąder,
  • badania w kierunku chorób wenerycznych,
  • badania hormonalne,
  • badania genetyczne,
  • badania czynności nerek i wątroby,
  • oznaczenie markerów nowotworowych,
  • badanie gruczołu krokowego.

Leczenie po wizycie u androloga

Po określeniu diagnozy lekarz dobiera odpowiednie leczenie, w zależności od wieku, stanu zdrowia i potrzeb pacjenta. Mężczyznom z andropauzą zazwyczaj zaleca się terapię hormonalną, z kolei gdy wykryte zostaną nieprawidłowości w budowie narządu np. żylaki nasieniowodu można rozważyć operację. Z kolei przy spermie słabej jakości można próbować poprawić parametry nasienia zmieniając styl życia, wdrażając zdrową dietę, aktywność fizyczną, przyjmując odpowiednie leki lub suplementy. Niestety nie zawsze leczenie farmakologiczne, zabiegi, dieta, zdrowy styl życia przynoszą oczekiwaną poprawę. Wówczas do rozważenia pozostają metody wspomaganego rozrodu, inseminacja bądź in vitro, czasem również z użyciem nasienia od anonimowego dawcy. Konsultację z andrologiem można przeprowadzić w Klinice Bocian, wcześniej należy skontaktować się z wybraną placówką i umówić się na wizytę.