Żylaki powrózka nasiennego i ich wpływ na płodność

W skrócie Żylaki powrózka nasiennego to dolegliwość pojawiająca się zazwyczaj u młodych mężczyzn. Często wpływają na pogorszenie jakości nasienia, a tym samym mogą prowadzić do upośledzenia płodności. Do ich rozwoju przyczyniają się anomalie anatomiczne i choroby współistniejące.

Co to są żylaki powrózka nasiennego i jak wyglądają?

Żylaki powrózka nasiennego to przypadłość dotykająca nawet 15% mężczyzn. Przyjmują formę miękkich guzków, w różnych rozmiarach, zlokalizowanych nad jądrem. W rzeczywistości są poskręcanymi, poszerzonymi i wydłużonymi naczyniami żylnymi, które zbierają krew z jąder i tworzą splot wiciowaty w obrębie moszny. Występują zazwyczaj po lewej stronie, ponieważ przebieg naczyń żylnych jest nieregularny. W przypadku pojawienia się żylaków ze strony prawej, należy rozważyć rozszerzone badania w kierunku nowotworów i chorób zakrzepowych.

Żylaki powrózka nasiennego - przyczyny powstawania

Istnieje wiele czynników, których występowanie może skutkować powstawaniem żylaków powrózka nasiennego. Należą do nich:

• niewydolność lub brak zastawek w żyłach jądrowych, w efekcie krew cofa się z żyły nerkowej do jąder, zalega w żyłach;
  • dodatkowe krążenie oboczne;
  • zaklinowanie lewej żyły nerkowej między aortą a tętnicą;
  • ściśnięcie żyły między tętnicą biodrową a miednicą;
  • nowotwory nerek;
  • zakrzepica żylna.

Stopień zaawansowania żylaków powrózka nasiennego

Ponieważ żylaki rozwijają się w różnym tempie, można je podzielić ze względu na poziom zaawansowania choroby:

I stopień - słabo wyczuwalne, małe guzki, widoczne dopiero w pozycji stojącej, przy napinaniu mięśni brzucha;

II stopień - lekko powiększone, można je zlokalizować dzięki badaniu palpacyjnemu;

III stopień - duże i wydatne żylaki, łatwe do rozpoznania.

Żylaki powrózka nasiennego objawy

Rozwijające się żylaki powrózka nasiennego zazwyczaj nie dają żadnych wyraźnych objawów, więc wielu mężczyzn zostaje zdiagnozowanych dopiero przy trzecim stopniu zaawansowania. Istnieją jednak pewne symptomy, przy których warto skonsultować się z lekarzem, szczególnie przy występowaniu chorób współistniejących.

Do takich objawów zalicza się:

• bóle jąder i pachwiny,
  • opuchlizna i uczucie ciężkości w mosznie,
  • ból w trakcie wzwodu.

Nieleczone żylaki mogą też doprowadzić do zmian degeneracyjnych i trwałych uszkodzeń jąder.

Żylaki powrózka nasiennego a płodność

U niektórych mężczyzn borykających się z żylakami powrózka nasiennego pojawią się także problemy związane niepłodnością. Powikłanie to może bowiem doprowadzić do pogorszenie jakości nasienia. Dzieje się tak, ponieważ nagromadzenie się krwi powoduje wzrost temperatury jąder, co zaburza proces powstawania nowych plemników. W efekcie pogorszeniu ulega ich liczebność, ruchliwość i budowa, co może przyczynić się do trudności z naturalnym uzyskaniem ciąży. Dodatkowo, w wyniku niekorzystnych procesów zachodzących w organizmie, mogą pojawić się zaburzenia gospodarki hormonalnej, spadek m.in. poziomu testosteronu.

Ostatecznie w wyniku rozwoju żylaków może dojść do nieprawidłowej przebudowy struktury jądra i upośledzenia jego funkcjonowania.

Jak rozpoznać żylaki powrózka nasiennego?

Lekarzem zajmującym się diagnostyką żylaków powrózka nasiennego jest urolog lub androlog. Wielu mężczyzn zastanawia się natomiast, jak przebiega badanie żylaków w gabinecie lekarskim? Z reguły po przeprowadzeniu wywiadu medycznego wykonywane jest badania palpacyjne pacjenta, ocenia się przy tym wielkość i konsystencję jąder. Kolejnym etapem diagnostyki może być też badanie USG, pomagające w analizie przepływu w naczyniach krwionośnych. Zazwyczaj pacjentom zaleca się również badania nasienia, ponieważ jego wyniki pomagają w dobraniu odpowiedniego leczenia i ocenie efektów wdrożonej terapii.

Dodatkowe badania, które mogą zostać zlecone, to:

• USG moszny,
  • badanie nasienia,
  • testy hormonalne.

Żylaki powrózka nasiennego leczenie

Wskazaniem do leczenia żylaków powrózka nasiennego u dorosłych mężczyzn są znaczne zmiany jakościowe nasienia, ból i dyskomfort, natomiast u nastolatków zahamowanie wzrostu jądra. Przy niewielkim stopniu zaawansowania choroby prowadzi się jedynie obserwację.

Obecnie istnieje kilka metod leczenia żylaków, bardziej lub mniej inwazyjnych. Są to:

• leczenie chirurgiczne (zabieg lub laparoskopia) - polega na podwiązywaniu i przecinaniu żył nasiennych. Laparoskopia jest w tym przypadku lepsza pod kątem inwazyjności, wymaga mniejszych nacięć, a rekonwalescencja jest krótsza.
  • embolizacja przezskórna - przeprowadzana w znieczuleniu miejscowym. Lekarz wprowadza cewnik do żyły, podaje kontrast i ocenia przepływy, a następnie zamyka światło naczynia w zmienionym patologicznie miejscu.
  • sklerotyzacja wstępująca - to zabieg podobny do embolizacji; w miejscu żylaków, podaje się specjalny środek obliterujący.

U większości mężczyzn zastosowanie jednej z metod leczenia może poprawić jakość i liczebność plemników, chociaż nie zawsze parametry nasienia powracają do normy. Należy również pamiętać, że nie wszyscy mężczyźni z żylakami powrózka nasiennego doświadczają niepłodności. Jeżeli jednak pojawiają się problemy z naturalnym zapłodnieniem, do rozważenia pozostają procedury wspomaganego rozrodu, takie jak inseminacja czy in vitro.