Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Jak przygotować się do badania drożności jajowodów?

W skrócie Pacjentki kierowane są na badanie drożności jajowodów przez lekarza ginekologa. Zazwyczaj wykonuje się je w trakcie diagnostyki kobiecej niepłodności.

Termin badania

Badanie drożności jajowodów (m.in. sono-HSG) przeprowadzane jest zazwyczaj w pierwszej fazie cyklu kobiety, po ustaniu krwawienia i plamienia miesiączkowego, ale przed wystąpieniem owulacji. Zazwyczaj lekarz wykonuje je do 10 dnia cyklu miesięcznego.

Wymagane badania

W dniu badania pacjentka powinna wykonać badanie czystości pochwy (biocenozę pochwy), które przeprowadzane jest w celu oceny flory bakteryjnej. Pozwala również na wykrycie zakażeń i stanów zapalnych stanowiących przeciwwskazanie do wykonania drożności jajowodów. Lekarz może również zalecić oznaczenie beta HCG, żeby wykluczyć ciążę. Położna pobierze wymaz z pochwy i próbkę krwi, które trafią do oceny laboratoryjnej. W Klinikach Bocian pacjentki czekają na wynik kilkadziesiąt minut, dlatego też wystarczy, jak pojawią się w placówce godzinę przed ustalonym terminem badania drożności jajowodów.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Leki przeciwbólowe

Każdy z nas ma inny próg bólu, dlatego też dla niektórych kobiet badanie drożności jajowodów powoduje jedynie lekki dyskomfort, dla innych łączy się dolegliwościami bólowymi. Zaleca się, by pacjentki na godzinę przed badaniem przyjęły środek przeciwbólowy, który najlepiej na nią oddziałuje (ibuprofen, ketoprofen lub paracetamol). Powinien on w dużej mierze zniwelować odczuwany ból. Przed badaniem drożności jajowodów pacjentka nie musi pozostawać na czczo, może zjeść wcześniej lekki posiłek. Powinna również podchodzić do badania z opróżnionym pęcherzem.

Znieczulenie

Na życzenie pacjentki istnieje również możliwość zastosowana znieczulenia ogólnego. Do niego trzeba się jednak odpowiednio wcześniej przygotować, wykonać odpowiednie badania i powstrzymać się od przyjmowania jakichkolwiek płynów i posiłków na 6 godzin przed badaniem. Znieczulenie ogólne jest jednak rzadko stosowane.

Ekspert Kliniki Bocian: dr Arkadiusz Adamczyk
Specjalista ginekologii i położnictwa