Impotencja – przyczyny, diagnostyka, leczenie

W skrócie Impotencja, inaczej określane jako zaburzenie erekcji, to trudności w odbyciu stosunku płciowego z powodu braku lub przedwczesnej utraty wzwodu. Dla większości mężczyzn ten problem jest bardzo frustrujący, a czasem prowadzi do zaprzestania aktywności seksualnej. Stan ten może wynikać zarówno z przyczyn fizjologicznych, jak i psychologicznych. Sporadyczne problemy z erekcją nie powinny wzbudzać niepokoju, jednak jeśli utrzymują się przez dłuższy czas, warto udać się do specjalisty, jakim jest androlog i rozpocząć odpowiednie leczenie, ponieważ w niektórych przypadkach mogą świadczyć również o poważniejszych schorzeniach.

Impotencja co to jest?

Impotencją określa się niezdolność mężczyzny do uzyskania erekcji wystarczająco długo, aby mógł odbyć się stosunek płciowy. Stopień tej dysfunkcji może wahać się między częściowym zmniejszeniem sztywności prącia, niezdolnością utrzymania erekcji a całkowitą niewydolnością erekcji. Zaburzenia erekcji (ED - erectile dysfunction), to często spotykany problemem medyczny, szacuje się, że może dotykać 5-20% mężczyzn. Należy również pamiętać, że ryzyko impotencji wzrasta wraz z wiekiem.

Przede wszystkim, żeby łatwiej zrozumieć problem impotencji warto wyjaśnić, czym charakteryzuje się sam mechanizm erekcji. Jest on ściśle zależny od układu nerwowego oraz naczyniowego, inicjuje go natomiast stymulacja psychogenna lub fizyczna. Do wzwodu dochodzi dzięki specyficznym zmianom w krążeniu krwi dopływającej do penisa powodującym wypełnienie się ciał jamistych. W przypadku, gdy u mężczyzny nie może dojść do pełnego oraz trwałego wzwodu mimo podniecenia, mówimy właśnie o impotencji.

Impotencja przyczyny

Wielu mężczyzn zmagających się z zaburzeniami erekcji niestety zwleka z udaniem się do specjalisty i próbuje samodzielnie rozwiązać ten problem, albo zamiata go pod dywan i nie zamierza rozpocząć diagnostyki, aby poznać przyczynę. Powodów impotencji jest bardzo wiele i można podzielić je na organiczne oraz psychogenne. Uznaje się, że najczęstszą fizyczną przyczyną impotencji są choroby naczyniowe np. miażdżyca czy uraz tętnic, które wpływają na ograniczenie przepływu krwi w penisie.

Poza tym zaburzenia erekcji mogą być też spowodowane m.in. przez:

• używki takie jak palenie papierosów, nadużywanie alkoholu,
  • siedzący tryb życia,
  • uraz penisa,
  • operację raka prostaty,
  • otyłość,
  • stosowanie leków na nadciśnienie, depresję oraz choroby serca,
  • problemy z gospodarką hormonalną,
  • choroby takie jak choroba Peyroniego, Parkinsona, cukrzyca, uszkodzenie rdzenia kręgowego, czy stwardnienie rozsiane.

Do psychogennych przyczyn impotencji zalicza się chociażby depresję, lęk, stres, problemy w związku, czy też obawy przed intymnym zbliżeniem. Warto dodać, że przyczyny fizyczne i psychogenne mogą się pokrywać.

Impotencja diagnostyka

Ocena pacjenta z impotencją rozpoczyna się od wywiadu medycznego z andrologiem. Wyspecjalizowanym miejscem, gdzie można zapisać się na konsultację andrologiczną jest klinika leczenia niepłodności – Klinika Bocian. Na wizycie lekarz zapoznaje się z historią medyczną, a następnie wykonuje badanie fizykalne, które ma na celu ocenić anatomię układu moczowo-płciowego. W razie potrzeby zlecane są badania laboratoryjne, które pomagają ustalić, czy impotencja ma charakter organiczny, czy psychogenny. Może być to np. ocena hormonów tarczycy, prolaktyny, LH, testosteronu całkowitego, profil lipidowy, a także test doustnego obciążenia glukozą. W niektórych przypadkach konieczna może okazać się również EKG i konsultacja kardiologiczna.

Impotencja a niepłodność

Problemy z zaburzeniami erekcji nie muszą świadczyć o niepłodności, ponieważ o płodności mężczyzny decyduje przede wszystkim liczba plemników w nasieniu oraz ich jakość i ruchliwość. Można to natomiast zweryfikować wykonując badanie nasienia. Z kolei prawidłowy wzwód wymaga właściwego funkcjonowania układu krwionośnego oraz nerwowego.

- Nie należy stawiać na równi zaburzeń erekcji i problemów z płodnością, ponieważ mężczyzna, który nie może utrzymać wzwodu, wcale nie musi mieć obniżonych parametrów nasienia, które stanowią istotę męskiej niepłodności. Pacjent, który zmaga się z zaburzeniami erekcji, może być w stu procentach płodny i odwrotnie - niepłodny pacjent może nie mieć żadnych problemów z potencją. Długotrwała impotencja może jednak znacznie utrudnić poczęcie dziecka, ponieważ prawidłowe utrzymanie wzwodu jest niezbędne, aby odbył się stosunek seksualny. W przypadku dłuższych problemów z zaburzeniami erekcji należy udać się na konsultację andrologiczną w celu zbadania przyczyny i wdrożenia odpowiedniego leczenia - wyjaśnia dr Kamil Zaręba ginekolog-położnik, androlog z Kliniki Bocian w Białymstoku.

Leczenie impotencji

Istnieje wiele sposobów leczenia impotencji, które stosuje się w zależności od podłoża schorzenia. Należą do nich m.in.

• psychoterapia w przypadku, gdy impotencja występuje z powodu depresji, niskiej samooceny lub lęku,
  • leczenie doustne środkami farmakologicznymi
  • leczenie chirurgiczne takie jak mikrochirurgia, chirurgia naczyniowa, protezy prącia w przypadku, gdy naczynia krwionośne penisa są zaatakowane przez miażdżycę,
  • wspomaganie erekcji przy pomocy urządzeń próżniowych

Mężczyźni, którzy zmagają się z zaburzeniami erekcji powinni również pomyśleć nad zmianą swojego trybu życia. Warto zrezygnować z palenia papierosów i picia alkoholu. Co więcej powinni też pamiętać o zdrowej diecie, regularnej aktywności fizycznej oraz o odpowiedniej ilości snu.

Źródła: