Biopsja jądra - co to jest?

W skrócie Biopsja jądra najczęściej wykonywana jest u pacjentów, u których w podstawowym badaniu nasienia stwierdzono azoospermię, czyli brak plemników. Zabieg biopsji pozwala uzyskać informację, czy w kanalikach nasiennych jądra dochodzi do wytwarzania plemników. Biopsja jądra może być również wykorzystywana w procedurze zapłodnienia pozaustrojowego - in vitro.

Brak plemników

Przyczyn braku plemników w ejakulacie jest wiele, ale nie zawsze oznacza to, że organizm mężczyzny nie wytwarza żadnych komórek rozrodczych. Azoospermia może być wynikiem m.in.:

• leczenia onkologicznego (chemioterapii, radioterapii),
  • zrośnięcia nasieniowodów lub ich braku,
  • wad wrodzonych narządu rodnego.

Przebieg biopsji jądra

Pacjent nie musi specjalnie przygotowywać się do biopsji jądra. Przed samym zabiegiem informowany jest o jego przebiegu oraz możliwych powikłaniach, które są jednak dosyć rzadkie, a należą do nich m.in.:

• ból jąder,
  • krwiak,
  • zapalenie jądra lub najądrza.

Po znieczuleniu pacjenta, operator za pomocą igły biopsyjnej wkłuwa się w jądro lub najądrze i pobiera fragment tkanki. Trafia ona do laboratorium, gdzie pod mikroskopem podlega ocenie.

Przeciwwskazania dla biopsji jądra

Zabieg biopsji jądra nie będzie przeprowadzony, jeżeli zostanie zdiagnozowany stan zapalny w obrębie:

• jądra,
  • najądrza
  • worka mosznowego.

Przeciwwskazania do wykonania biopsji występują również wtedy, gdy pacjent ma bardzo małe jądra i istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie powstają w nich plemniki.

Cena biopsji jądra

Klinika leczenia niepłodności Bocian wykonuje biopsję jądra metodą TESA. Zabieg ze znieczuleniem ogólnym kosztuje w Warszawie i Białymstoku 2 200 zł, natomiast w Poznaniu, Szczecinie, Lublinie, Łodzi i Gdańsku 2 000 zł.

Biopsja jądra – czy to boli?

Ekspert: dr Arkadiusz Adamczyk, dyrektor medyczny Kliniki Bocian w Gdańsku, specjalista ds.  diagnostyki i leczenia niepłodności u kobiet i mężczyzn, a także procedury in vitro.