Aspermia, czyli brak wytrysku u mężczyzn - przyczyny i leczenie

W skrócie Aspermia to dolegliwość często niesłusznie mylona z azoospermią, czyli sytuacją, gdy w nasieniu nie ma plemników. W odróżnieniu od niej charakteryzuje się całkowitym brakiem ejakulacji. Zależnie od przyczyny aspermii pacjentowi proponowane są różne metody leczenia. Dlaczego mężczyźni mają problemy z wytryskiem? Czym grozi brak wytrysku? Jak leczyć brak spermy? Dowiecie się tego z artykułu.

Ejakulacja – dlaczego do niej nie dochodzi?

Przyczynami braku spermy u mężczyzn są zazwyczaj:

• nieprawidłowa budowa układu rozrodczego,
  • niedrożność przewodu wytryskowego,
  • niedobór androgenów,
  • rak prostaty,
  • przebyta operacja w obrębie narządu rodnego,
  • uraz mechaniczny,
  • zapalenie dróg moczowych i inne infekcje bakteryjne,
  • wytrysk wsteczny (powstały głównie na skutek nadużywania narkotyków lub operacji prostaty, stosowania niektórych leków),
  • chroniczny stres,
  • uraz psychiczny,
  • cukrzyca,
  • nieodpowiedni styl życia,
  • odbycie w krótkim czasie dużej ilości stosunków, zakończonych wytryskiem (wówczas występuje tzw. aspermia przejściowa).

Jak rozpoznać aspermię?

Objawami aspermii są problemy z wytryskiem w trakcie stosunków i innych czynności seksualnych Przy jej rozpoznawaniu warto mieć na względzie swoje ostatnie nawyki seksualne (może być ona wynikiem wyczerpania się możliwości produkcyjnych jąder z powodu nadmiernej ilości stosunków zakończonych ejakulacją). ). Brak wytrysku u mężczyzn zwykle nie utrzymuje się długo i ustępuje po regeneracji organizmu. W przypadku nawrotów niedyspozycji bądź jej nadmiernego przeciągania się w czasie, należy zgłosić się na konsultację lekarską, by wykryć potencjalne źródła tej dolegliwości. Miejscem, w którym można znaleźć specjalistę w tym zakresie jest klinika leczenia niepłodności.

Metody leczenia aspermii

Warto wiedzieć, jak leczyć brak spermy. Zanim przejdziemy do terapii aspermii, niezwykle ważne jest, by przeprowadzić kompleksową diagnostykę tej nieprawidłowości. Dzięki ustaleniu źródeł jej występowania lekarz może ułożyć odpowiednią strategię leczenia – farmakologicznego bądź operacyjnego. Ogromną rolę w terapii podobnych zaburzeń odgrywa również zmiana stylu życia:

• rezygnacja z używek,
  • odpowiednia dieta,
  • wystarczająca ilość snu,
  • odpoczynku.

Niekiedy zbawienny wpływ na poprawę sprawności seksualnej ma również terapeutyczna pomoc psychologiczna. Pozwala ona pozbyć się napięcia związanego z urazem psychicznym lub nadmiernym stresem, mogącymi być powodem problemów z wytryskiem. Często zalecana jest także suplementacja – warto przy tym jednak pamiętać, że  powinna być ona przeprowadzana pod nadzorem lekarza.

Aspermia i szanse na ojcostwo

Warto odpowiedzieć na pytanie czym grozi brak wytrysku? Choć aspermia znacznie zmniejsza szanse na uzyskanie ciąży drogą naturalną, to nie uniemożliwia całkowicie posiadania potomstwa. W przypadku braku powodzenia podjętej terapii zalecane jest stosowanie metod wspomaganego rozrodu – in vitro.

Diagnostyka męskiej niepłodności – od czego zacząć?

Ekspert: dr Jarosław Niemoczyński, ginekolog-położnik, specjalista ds.  diagnostyki i leczenia niepłodności, in vitro. Pełni rolę dyrektora medycznego Kliniki Bocian w Warszawie.