Niepłodność a bezpłodność - jaka jest różnica?

W skrócie Niepłodność i bezpłodność to dwa podobne do siebie terminy, często stosowane zamiennie w języku potocznym. Jest to jednak błąd, ponieważ, choć oba dotyczą problemów z poczęciem dziecka przez parę, bezpłodność, w przeciwieństwie do niepłodności, jest stanem nieuleczalnym.

Bezpłodność - definicja i przyczyny

Bezpłodność jest to trwała niezdolność do posiadania biologicznego dziecka. Nieodwracalny stan, który może dotknąć zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Określana jest również jako niepłodność bezwzględna, czyli nieuleczalna.

Do jej przyczyn należą:

• u kobiet: brak macicy, choroby genetyczne, pozabiegowe, pourazowe lub wrodzone anomalie w budowie narządów płciowych;
  • u mężczyzn: brak jąder, powikłania po chorobach, takich jak świnka; trwałe uszkodzenie nasieniowodów, choroby genetyczne.

Zakres pomocy medycznej pacjentom zmagającym się z bezpłodnością jest bardzo ograniczony. W niektórych przypadkach do rozważenia pozostaje skorzystania z metod wspomaganego rozrodu z wykorzystaniem dawstwa komórek jajowych, nasienia lub adopcji zarodka. Na świecie również podejmowane są próby przeszczepu macicy, jednak tego rodzaju leczenie jest jeszcze w fazie badań eksperymentalnych – tłumaczy dr n. med. Paweł Kuć, specjalista ds. leczenia niepłodności z Kliniki Bocian.

Niepłodność - charakterystyka i przyczyny

Niepłodność to rzypadłość o często wieloczynnikowym podłożu, którą dzięki odpowiedniemu leczeniu w większości przypadków da się pokonać. Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) to niemożność zajścia w ciążę, pomimo regularnego współżycia (3-4 razy w tygodniu) przez 12 miesięcy, bez zabezpieczenia w postaci antykoncepcji. Jest to problem dosyć częsty, szacuje się bowiem, że z niepłodnością zmaga się w Polsce nawet co piąta para w wieku reprodukcyjnym.

Czynniki prowadzące do niepłodności u kobiet to przede wszystkim:

• problemy z prawidłowym funkcjonowaniem gospodarki hormonalnej,
  • endometrioza
  • zespół policystycznych jajników (PCOS),
  • mięśniaki macicy, zrosty i torbiele,
  • anomalie anatomiczne macicy i jajników,
  • powikłania po radio- i chemioterapii,
  • zaawansowany wiek kobiety,
  • powikłania po zabiegach.

Z kolei najczęstsze przyczyny niepłodności męskiej to:

• zbyt mała liczba plemników, ich nieprawidłowa budowa i jakość,
  • zaburzenia hormonalne,
  • nowotwory,
  • powikłania po radio- i chemioterapii.

Nie bez znaczenia pozostają również czynniki środowiskowe i styl życia. Płodności bowiem szkodzą używki, niezdrowa dieta, nadwaga, brak aktywności fizycznej, jak również stres.

Niepłodność - leczenie

Do leczenia niepłodności potrzebna jest szczegółowa diagnostyka, w ramach której wykonywane są m.in. badania USG, hormonalne, nasienia, genetyczne, drożności jajowodów. Najczęściej w ramach walki z niepłodnością stosuje się leczenie hormonalne przy pomocy środków farmakologicznych. W niektórych przypadkach niezbędne jest przeprowadzenie zabiegów (operacji) przywracających prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych. Wykorzystywane są także techniki wspomaganego rozrodu – inseminacja i zapłodnienie pozaustrojowe in vitro. Metody leczenia dobierane są indywidualnie w zależności od stanu zdrowia pacjentów, historii leczenia, jak również aktualnej sytuacji medycznej.

dr n. med.
Paweł Kuć

SPECJALISTA GINEKOLOGII
I POŁOŻNICTWA

Ginekolog-położnik, specjalista ds. diagnostyki i leczenia niepłodności z Kliniki Bocian, który zajmuje się procedurami wspomaganego rozrodu – in vitro i inseminacją a także prowadzeniem ciąż.