Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Biopsja jądra - co to jest?

W skrócie Biopsja jądra najczęściej wykonywana jest u pacjentów, u których w podstawowym badaniu nasienia stwierdzono azoospermię, czyli brak plemników. Zabieg biopsji pozwala uzyskać informację, czy w kanalikach nasiennych jądra dochodzi do wytwarzania plemników. Biopsja jądra może być również wykorzystywana w procedurze zapłodnienia pozaustrojowego - in vitro.

Brak plemników

Przyczyn braku plemników w ejakulacie jest wiele, ale nie zawsze oznacza to, że organizm mężczyzny nie wytwarza żadnych komórek rozrodczych. Azoospermia może być wynikiem m.in. leczenia onkologicznego (chemioterapii, radioterapii), jak również zrośnięcia nasieniowodów lub ich braku, niezstąpionego jądra czy też wad wrodzonych narządu rodnego.

Przebieg zabiegu

Pacjent nie musi specjalnie przygotowywać się do biopsji jądra. Przed samym zabiegiem informowany jest o jego przebiegu oraz możliwych powikłaniach, które są jednak dosyć rzadkie, a należą do nich m.in. ból jąder, krwiak, zapalenie jądra lub najądrza. Po znieczuleniu pacjenta, operator za pomocą igły biopsyjnej wkłuwa się w jądro lub najądrze i pobiera fragment tkanki. Trafia ona do laboratorium, gdzie pod mikroskopem podlega ocenie.

Znieczulenie

Biopsja jądra wykonywana jest w znieczuleniu ogólnym lub miejscowym zastrzykiem z lidokainy. Tym samym zabieg nie jest dla pacjenta bolesny. Jednak w okresie pozabiegowym może odczuwać pewien dyskomfort i lekki ból w nakłutym jądrze.

Biopsja jądra w procedurze in vitro

Jeżeli w uzyskanym fragmencie tkanki jądra zostaną znalezione plemniki, embriolog pobiera je, zabezpiecza i mrozi, w celu wykorzystania ich w procedurze in vitro metodą ICSI. Nawet nie w pełni dojrzałe męskie komórki rozrodcze mogą zostać użyte do zapłodnienia pozaustrojowego.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Przeciwwskazania dla biopsji jądra

Zabieg biopsji jądra nie będzie przeprowadzony, jeżeli zostanie zdiagnozowany stan zapalny w obrębie jądra, najądrza lub worka mosznowego. Przeciwwskazania do wykonania biopsji występują również wtedy, gdy pacjent ma bardzo małe jądra i istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie powstają w nich plemniki.

Cena zabiegu

Biopsja jądra metodą TESA ze znieczuleniem ogólnym w klinice leczenia niepłodności Bocian kosztuje w Warszawie 1 200 zł, w Białymstoku i Katowicach 1 400 zł, natomiast w Poznaniu 1 500 zł.

Ekspert Kliniki Bocian: dr Arkadiusz Adamczyk,
specjalista ds. leczenie niepłodności