Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Niepowściągliwe wymioty ciężarnych i ich wpływ na ciążę

W skrócie Około 80% kobiet spodziewających się dziecka doświadcza porannych mdłości, nudności i wymiotów związanych z ciążą. Jednak w przypadku 0,2-2% ciężarnych dolegliwości te mają ekstremalny przebieg nazwany hyperemesis gravidarum (HG), co oznacza niepowściągliwe wymioty ciężarnych. Tych dość silnych i nieprzyjemnych objawów nie należy pod żadnym względem bagatelizować, nieraz wymagają bowiem pomocy specjalisty, a czasem nawet hospitalizacji.

Przyczyny hyperemesis gravidarum

Przyczyna występowania niepowściągliwych wymiotów ciężarnych nie jest nadal w pełni znana – zwykle wymienia się kilka czynników powodujących prawdopodobnie taki stan.

• Zmiany hormonalne, jakie zachodzą w organizmie kobiet spodziewających się dziecka, zwłaszcza zaś wzrost stężenia gonadotropiny kosmówkowej i estradiolu w pierwszym trymestrze ciąży.

• Większe ryzyko HG występuje w grupie kobiet, które we wcześniejszej ciąży doświadczyły już niepowściągliwych wymiotów ciężarnych, jak i u których w rodzinie występowały takie przypadki.

• Młodsze kobiety, w pierwszej ciąży, czy też ciąży wielopłodowej są również bardziej narażone na wystąpienie hyperemesis gravidarum.

• Inne choroby i problemy zdrowotne mogą także wzmagać ryzyko wystąpienia HG, jak chociażby nadczynność tarczycy, cukrzyca, choroby narządu moczowo-płciowego, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, metaboliczne, neurologiczne, czy też psychologiczne.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Symptomy niepowściągliwych wymiotów ciężarnych

Pierwsze objawy hyperemesis gravidarum pojawiają się zazwyczaj około 5-6 tygodnia ciąży, natomiast najsilniej odczuwane są w okolicy 8-9 tygodnia. Charakterystycznym symptomem są ciągłe nudności i wymioty, połączone ze znaczną utratą masy ciała (powyżej 5%). Pacjentki borykające się z tym zaburzeniem, cierpią także z powodu:

• odwodnienia,
  • ketonurii,
  • zaburzeń równowagi wodno-elektrolitowej,
  • chronicznego zmęczenia,
  • bólów głowy,
  • częstych zasłabnięć.

Pacjentki z HG mają również często niskie ciśnienie krwi, szybkie tętno, a ich skóra traci na elastyczności. W konsekwencji nieprawidłowości pojawiają się także w wynikach badań laboratoryjnych.

Najczęściej dolegliwości te ustępują do 16-20 tygodnia ciąży. W przypadku niektórych kobiet zdarza się, że aż do porodu odczuwają poszczególne objawy związane z HG.

Leczenie ciężarnych z HG

Gdy pojawiają się problemy z nudnościami i wymiotami kobieta w ciąży powinna przede wszystkim zmodyfikować swoją dietę:

• spożywać mniejsze porcje posiłków z większą częstotliwością,
  • unikać kwaśnych i pikantnych dań,
  • wystrzegać się intensywnych zapachów.

Ważna jest również pomoc ze strony bliskich, wsparcie emocjonalne i zapewnienie spokoju kobiecie spodziewającej się dziecka. Ciężarne zmagające się z uporczywymi wymiotami nie powinny jednak zwlekać z szukaniem pomocy u lekarza, aż w wyniku trapiących je dolegliwości doświadczą znacznej utraty wagi i odwodnienia. Ginekolog, oceniając stan pacjentki, może przepisać leki mające na celu powstrzymanie wymiotów, gdy sytuacja medyczna będzie tego wymagała. Niestety w niektórych przypadkach również leki nie przynoszą oczekiwanych efektów. Dlatego też niekiedy w ciężkich postaciach HG wymagana jest hospitalizacja ciężarnych kobiet, podawanie dożylnie płynów, a nawet wprowadzenie żywienia pozajelitowego.