Niepowściągliwe wymioty ciężarnych i ich wpływ na ciążę

W skrócie Około 80% kobiet spodziewających się dziecka doświadcza porannych mdłości, nudności i wymiotów związanych z ciążą. Jednak w przypadku 0,2-2% ciężarnych dolegliwości te mają ekstremalny przebieg nazwany hyperemesis gravidarum (HG), co oznacza niepowściągliwe wymioty ciężarnych. Tych dość silnych i nieprzyjemnych objawów nie należy pod żadnym względem bagatelizować, nieraz wymagają bowiem pomocy specjalisty, a czasem nawet hospitalizacji.

Wymioty w ciąży - przyczyny

Przyczyna występowania niepowściągliwego wymiotowania w ciąży nie jest nadal w pełni znana – zwykle wymienia się kilka czynników powodujących prawdopodobnie taki stan.

• Zmiany hormonalne, jakie zachodzą w organizmie kobiet spodziewających się dziecka, zwłaszcza zaś wzrost stężenia gonadotropiny kosmówkowej i estradiolu w pierwszym trymestrze ciąży.
  • Większe ryzyko HG występuje w grupie kobiet, które we wcześniejszej ciąży doświadczyły już niepowściągliwych wymiotów ciężarnych, jak i u których w rodzinie występowały takie przypadki.
  • Młodsze kobiety, w pierwszej ciąży, czy też ciąży wielopłodowej są również bardziej narażone na wystąpienie hyperemesis gravidarum.
  • Inne choroby i problemy zdrowotne mogą także wzmagać ryzyko wystąpienia wymiotów podczas ciąży, jak chociażby nadczynność tarczycy, cukrzyca, choroby narządu moczowo-płciowego, zaburzenia żołądkowo-jelitowe, metaboliczne, neurologiczne, czy też psychologiczne.

Symptomy niepowściągliwych wymiotów ciężarnych

Pierwsze objawy wymiotowania w ciąży (hyperemesis gravidarum - HG) pojawiają się zazwyczaj około 5-6 tygodnia ciąży, natomiast najsilniej odczuwane są w okolicy 8-9 tygodnia. W takiej ciąży wymiotowanie poprzedzają ciągłe nudności połączone ze znaczną utratą masy ciała (powyżej 5%). Pacjentki borykające się z tym zaburzeniem, cierpią także z powodu:

• odwodnienia,
  • ketonurii,
  • zaburzeń równowagi wodno-elektrolitowej,
  • chronicznego zmęczenia,
  • bólów głowy,
  • częstych zasłabnięć.

Pacjentki z niepowściągliwymi wymiotami podczas ciąży mają również często niskie ciśnienie krwi, szybkie tętno, a ich skóra traci na elastyczności. W konsekwencji nieprawidłowości pojawiają się także w wynikach badań laboratoryjnych.

Najczęściej dolegliwości te ustępują do 16-20 tygodnia ciąży. W przypadku niektórych kobiet zdarza się, że aż do porodu odczuwają poszczególne objawy związane z HG. W takiej sytuacji zalecane jest zgłoszenie się na kontrolną konsultację do specjalisty. Wyspecjalizowaną placówką zapewniającą profesjonalną opiekę certyfikowanych ginekologów jest klinika leczenia niepłodności Bocian, gdzie pacjenci mogą również podejść do procedury zapłodnienia pozaustrojowego in vitro.

Leczenie ciężarnych z HG

Gdy pojawiają się nudności w ciąży i problemy z wymiotowaniem, kobieta powinna przede wszystkim zmodyfikować swoją dietę:

• spożywać mniejsze porcje posiłków z większą częstotliwością,
  • unikać kwaśnych i pikantnych dań,
  • wystrzegać się intensywnych zapachów.

W ciąży wymiotowanie może okazać się bardzo wyczerpujące. Ważna jest również pomoc ze strony bliskich, wsparcie emocjonalne i zapewnienie spokoju kobiecie spodziewającej się dziecka. Kobiety zmagające się z uporczywymi wymiotami i mające mdłości w ciąży nie powinny jednak zwlekać z szukaniem pomocy u lekarza, aż w wyniku trapiących je dolegliwości doświadczą znacznej utraty wagi i odwodnienia. Ginekolog, oceniając stan pacjentki, może przepisać leki mające na celu powstrzymanie wymiotów, gdy sytuacja medyczna będzie tego wymagała. Niestety w niektórych przypadkach również leki nie przynoszą oczekiwanych efektów. Dlatego też niekiedy w ciężkich postaciach HG wymagana jest hospitalizacja ciężarnych kobiet, podawanie dożylnie płynów, a nawet wprowadzenie żywienia pozajelitowego.

Jak złagodzić nudności w ciąży?

Dr n. med. Elwira Jasińska, ginekolog-położnik, specjalista leczenia niepłodności z Kliniki Bocian w Białymstoku. Zajmuje się też prowadzeniem ciąży.