Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Jakie są przyczyny występowania stresu oksydacyjnego?

W skrócie Występowanie stresu oksydacyjnego może wynikać ze stanów zapalnych toczących się w organizmie, jak również być efektem negatywnych czynników środowiskowych oraz nieodpowiedniego stylu życia.

Choroby i zabiegi

Procesy zapalne w drogach moczowo-płciowych, niedoleczone zakażenia, przebyte zabiegi operacyjne, żylaki powrózka nasiennego, niektóre choroby ogólnoustrojowe, jak chociażby cukrzyca mogą stanowić przyczynę powstawania stresu oksydacyjnego. Dlatego, gdy badanie wykaże zbyt wysoki poziom stresu oksydacyjnego w nasieniu, należy wykluczyć potencjalne infekcje, choroby, stany zapalne mogące mieć wpływ na nieprawidłowy wynik.

Środowisko i styl życia

Do czynników zwiększających ryzyko wystąpienia stresu oksydacyjnego zalicza się również stres, intensywny wysiłek fizyczny, palenie papierosów, spożywanie alkoholu, zażywanie niektórych leków. Nie bez znaczenia pozostaje zanieczyszczenie środowiska, kontakt z metalami ciężkimi – ołowiem, kadmem, rtęcią, tlenkami azotu. Poza tym niewłaściwa dieta, spożywanie wysoko przetworzonej żywności, produktów sztucznie nawożonych też może potęgować stres oksydacyjny. Z wiekiem również mechanizmy obronne organizmu ulegają osłabieniu.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Leczenie

Leczenie stresu oksydacyjnego w dużej mierze zależy, jakie są przyczyny jego występowania. Jeżeli jest efektem stanu zapalnego, powinno zostać wprowadzone odpowiednie leczenie. Z kolei, gdy przyczyna związana jest ze stylem życia, należy rozważyć wprowadzenie zmian np. ograniczyć spożywanie alkoholu, porzucić palenie, zadbać o właściwą dietę. Dodatkowo lekarz może zalecić suplementację antyoksydantami, która ma na celu poprawę parametrów nasienia.