Jakie są przyczyny występowania stresu oksydacyjnego?

W skrócie Występowanie stresu oksydacyjnego może wynikać ze stanów zapalnych toczących się w organizmie, jak również być efektem negatywnych czynników środowiskowych oraz nieodpowiedniego stylu życia.

Choroby i zabiegi a stres oksydacyjny

Procesy zapalne w drogach moczowo-płciowych, niedoleczone zakażenia, przebyte zabiegi operacyjne, żylaki powrózka nasiennego, niektóre choroby ogólnoustrojowe, jak chociażby cukrzyca mogą stanowić przyczynę powstawania stresu oksydacyjnego. Dlatego, gdy badanie wykaże zbyt wysoki poziom stresu oksydacyjnego w nasieniu, należy wykluczyć potencjalne infekcje, choroby, stany zapalne mogące mieć wpływ na nieprawidłowy wynik.

Środowisko i styl życia

Do czynników zwiększających ryzyko wystąpienia stresu oksydacyjnego zalicza się również:

• stres,
  • intensywny wysiłek fizyczny,
  • palenie papierosów,
  • spożywanie alkoholu,
  • zażywanie niektórych leków.

Nie bez znaczenia pozostaje zanieczyszczenie środowiska, kontakt z metalami ciężkimi – ołowiem, kadmem, rtęcią, tlenkami azotu. Poza tym niewłaściwa dieta, spożywanie wysoko przetworzonej żywności, produktów sztucznie nawożonych też może potęgować stres oksydacyjny. Z wiekiem również mechanizmy obronne organizmu ulegają osłabieniu.

Leczenie

Metody leczenia stresu oksydacyjnego w dużej mierze zależą, jakie są przyczyny jego występowania. Jeżeli jest efektem stanu zapalnego, powinno zostać wprowadzone odpowiednie leczenie, w celu jego wyeliminowania. Z kolei, gdy przyczyna związana jest ze stylem życia, należy rozważyć wprowadzenie zmian np.:

• ograniczyć spożywanie alkoholu,
  • porzucić palenie,
  • zadbać o właściwą dietę.

Dodatkowo lekarz może zalecić suplementację antyoksydantami, która ma na celu poprawę parametrów nasienia