Wiedza

Wpływ snu na płodność

Zdrowy sen kobiet

Z badań naukowców z Korei Południowej przedstawionych na spotkaniu „American Society for reproductive Medicine w Bostonie” wynika, że kobiety śpiące od siedmiu do ośmiu godzin na dobę mają większe szanse na zajście w ciążę. W badaniu wzięło udział 656 kobiet, które poddały się in vitro. Okazało się, że uczestniczki, które spały nocą prawidłową liczbę godzin, miały o 25% większe szanse na powodzenie procedury zapłodnienia pozaustrojowego, w porównaniu do tych które przesypiały ponad dziewięć godzin oraz o 15% większe szanse wobec kobiet śpiących mniej niż siedem godzin. Wprawdzie badanie dotyczyło kobiet mających zabieg in vitro, ale eksperci sugerują, że wnioski z niego płynące można również odnosić do wszystkich kobiet starających się o dziecko. Tym samym rekomendują zadbać o zdrowy sen już na trzy tygodnie przed planowanymi próbami poczęcia dziecka. Co więcej niektórzy naukowcy twierdzą, że ilość snu może mieć wpływ na poziom hormonów związanych z kobiecą płodnością m.in. nadmierny sen podnosi poziom prolaktyny, zaś niedosypianie może zwiększać poziom niektórych hormonów stresu np. kortyzolu.

Zdrowy sen mężczyzn

Zapewnienie organizmowi wystarczającej ilości snu jest również ważna z punktu widzenia mężczyzn i ich płodności. Jak wskazują naukowcy z Danii na łamach „American Journal of Epidemiology” mężczyźni, którzy śpią za mało mogą mieć obniżoną jakość nasienia. W badaniu przeprowadzonym na grupie blisko tysiąca młodych, zdrowych mężczyzn zaobserwowano, że jakość nasienia była o 29% niższa u tych, którzy spali zbyt małą liczbę godzin, w porównaniu do mężczyzn poświęcających na sen odpowiedni czas. Niedobór snu może bowiem mieć wpływ na poziom testosteronu, odgrywającego istotną rolę w procesie spermatogenezy.

Śpij dobrze!

Żeby sen przynosił korzyści należy przestrzegać kilku zasad. Przede wszystkim nie ograniczać i nie przesadzać z długością snu: optymalna liczba godzin to 7-8 dziennie. Należy też powstrzymać się od spożywania posiłków na około trzy godziny przed położeniem się do łóżka. Warto zadbać o przewietrzenie sypialni i o utrzymanie właściwej temperatury i nawilżenia pomieszczenia. Dodatkowo postarać się nie stresować, by nie mieć trudności z zaśnięciem i zwiększyć swoje szanse na spokojny, głęboki, niczym nie przerywany sen gwarantujący wypoczynek.

Komentarze(0)