Korzystaj z wiedzy naszych specjalistów

Co to jest endometrium?

W skrócie Endometrium jest to błona śluzowa naturalnie wyściełająca jamę macicy. Jej grubość zależy od wieku kobiety i fazy cyklu miesiączkowego. Jeżeli ta tkanka znajduje się poza jamą macicy, wtedy mamy do czynienia z chorobą zwaną endometriozą.

Wiek a grubość endometrium

Grubość endometrium ocenia się podczas badania USG. U młodych dziewcząt, które jeszcze nie miesiączkują, endometrium powinno mierzyć od 0,3 do 0,5 mm. U kobiet dojrzałych grubość błony śluzowej w pierwszej fazie cyklu wynosi 7 - 9 mm, a w drugiej maksymalnie 15 mm. Natomiast u pań w trakcie menopauzy, które stosują hormonalną terapię menopauzalną endometrium może mieć do 8 mm, u pozostałych do 5 mm. Jeżeli w okresie menopauzy grubość endometrium przekracza 12 mm, należy poszerzyć diagnostykę w celu wykluczenia raka endometrium (raka macicy). Taką diagnostykę wykonuje klinika leczenia niepłodności Bocian.

Fazy cyklu miesiączkowego a endometrium

Grubość endometrium zmienia się także w trakcie cyklu miesiączkowego – zależy od stężenia żeńskich hormonów płciowych: estrogenów i gestagenów.

Endometrium składa się z dwóch warstw – podstawnej i czynnościowej. Dokładnie widoczne są w fazie lutealnej (jest to okres od owulacji do menstruacji). Wtedy warstwa czynnościowa złuszcza się i finalnie występuje krwawienie miesiączkowe. W fazie folikularnej, która trwa po menstruacji do owulacji, warstwa czynnościowa jest odbudowywana z części podstawnej. W tym czasie grubość endometrium zwiększa się kilkakrotnie, ponieważ błona śluzowa jamy macicy jest przygotowywana na ewentualne zagnieżdżenie się zarodka. Jeżeli w danym cyklu nie dojdzie do zapłodnienia, warstwa czynnościowa złuszcza się i ponownie występuje u kobiety miesiączka.

Jesteśmy po to, by odpowiedzieć na Twoje pytania

SKONTAKTUJ SIĘ ZE SPECJALISTĄ Z WYBRANEJ KLINIKI:

Phone icon +48 22 300 50 90

Endometrium po zapłodnieniu

Endometrium zmienia swoją funkcję po zapłodnieniu. Pod wpływem progesteronu, który uwalnia się z ciałka żółtego, błona rozwija się i zamienia się w doczesną ciążową – złożoną z warstwy zbitej i gąbczastej. W tym czasie tkanka jest pełna substancji odżywczych, dzięki czemu odżywia zarodek do momentu jego całkowitego zagnieżdżenia, czyli implantacji.

Endometrioza - diagnostyka

Aby zbadać endometrium należy udać się do ginekologa. Lekarz przeprowadzi dokładny wywiad medyczny oraz wykona USG transwaginalne, dzięki któremu sprawdzi, czy grubość tkanki jest prawidłowa. Jeżeli błona zostanie stwierdzona poza macicą, świadczy to o endometriozie. Endometrioza to choroba, która polega na obecności endometrium, czyli tkanki typowej dla jamy macicy w innych narządach organizmu - a poprzez comiesięczne łuszczenie się i krwawienie, może sprawiać ogromny ból kobiecie. Jest to jedna z głównych przyczyn niepłodności u kobiet. Jeżeli badanie potwierdzi nieprawidłowości, wtedy specjalista zaproponuje odpowiednie leczenie.