Objawy endometriozy

W skrócie Kobiety zmagające się z endometriozą mogą mieć różne objawy. Często są one podobne do objawów występujących w innych schorzeniach ginekologicznych, co utrudnia zdiagnozowanie choroby, zwłaszcza w początkowym stadium. Ponadto endometrioza latami może rozwijać się bezobjawowo, a nasilenie symptomów nie odpowiada stopniowi jej zaawansowania.

Częste dolegliwości przy endometriozie

Typowe objawy endometriozy to:

• bardziej obfite i dłużej trwające miesiączki,
  • silny ból podbrzusza podczas menstruacji,
  • plamienia okołomiesiączkowe,
  • widoczne ślady krwi w moczu lub stolcu,
  • ból odczuwany podczas wypróżniania się.

Wraz z rozwojem endometriozy ból może występować również przewlekle i przybierać na sile. Także jakość życia seksualnego kobiet z endometriozą jest ograniczona, ze względu na bolesność podczas stosunków płciowych.

Objawy endometriozy – czy zawsze występują?

Niestety brak wyżej wymienionych objawów nie musi świadczyć o braku endometriozy i odwrotnie. Zdarza się bowiem, że kobieta nie uskarża się na typowe objawy endometriozy, posiada jednak bardzo duże i zaawansowane ogniska choroby, które mogą być niebezpieczne dla jej zdrowia. Wtedy endometrioza może zostać wykryta przypadkowo, np. podczas zabiegów lub operacji chirurgicznych.

Klinika leczenia niepłodności Bocian zachęca do zapoznania się z  innymi artykułami dotyczącymi endometriozy.

Endometrioza – jak z nią walczyć?

Ekspert: dr n. med. Bartosz Pietrzycki, zastępca dyrektora medycznego Klinik Bocian, ginekolog-położnik, specjalista ds.  diagnostyki i leczenia niepłodności, a także in vitro.