Jak przygotować się do badania drożności jajowodów?

W skrócie Pacjentki kierowane są na badanie drożności jajowodów przez lekarza ginekologa. Zazwyczaj wykonuje się je w trakcie diagnostyki kobiecej niepłodności.

Termin badania drożności jajowodów

Badanie drożności jajowodów (m.in. sono-HSG) przeprowadzane jest zazwyczaj w pierwszej fazie cyklu kobiety, po ustaniu krwawienia i plamienia miesiączkowego, ale przed wystąpieniem owulacji. Zazwyczaj lekarz wykonuje je do 10 dnia cyklu miesięcznego.

Wymagane badania

W dniu badania pacjentka powinna wykonać badanie czystości pochwy (biocenozę pochwy), które przeprowadzane jest w celu oceny flory bakteryjnej. Pozwala również na wykrycie zakażeń i stanów zapalnych stanowiących przeciwwskazanie do wykonania drożności jajowodów. Lekarz może również zalecić oznaczenie beta HCG, żeby wykluczyć ciążę. Położna pobierze wymaz z pochwy i próbkę krwi, które trafią do oceny laboratoryjnej. W Klinikach Bocian pacjentki czekają na wynik kilkadziesiąt minut, dlatego też wystarczy, jak pojawią się w placówce godzinę przed ustalonym terminem badania drożności jajowodów.

Leki przeciwbólowe

Każdy z nas ma inny próg bólu, dlatego też dla niektórych kobiet badanie drożności jajowodów powoduje jedynie lekki dyskomfort, dla innych łączy się dolegliwościami bólowymi. Zaleca się, by pacjentki na godzinę przed badaniem przyjęły środek przeciwbólowy, który najlepiej na nią oddziałuje:

• ibuprofen,
  • ketoprofen
  • paracetamol.

Powinien on w dużej mierze zniwelować odczuwany ból. Przed badaniem drożności jajowodów pacjentka nie musi pozostawać na czczo, może zjeść wcześniej lekki posiłek. Powinna również podchodzić do badania z opróżnionym pęcherzem.

Znieczulenie do badania drożności jajowodów

Na życzenie pacjentki istnieje również możliwość zastosowana znieczulenia ogólnego przy wykonywaniu badania drożności jajowodów. Do niego trzeba się jednak odpowiednio wcześniej przygotować, wykonać odpowiednie badania i powstrzymać się od przyjmowania jakichkolwiek płynów i posiłków na 6 godzin przed badaniem. Znieczulenie ogólne jest jednak rzadko stosowane.

Niedrożność jajowodów a ciąża

Ekspert: dr Arkadiusz Adamczyk. Jest specjalistą ds.  ginekologii i położnictwa w Klinice Bocian w Gdańsku. Zajmuje się diagnozowaniem i leczeniem niepłodności, w tym in vitro.